Elindult a kreanod.hu

kenya képe

Külföldön sok crowdsourcing oldal működik, hazánkban a kreanod.hu az elsők közé tartozik. A kreatívok (pl.: grafikusok, szövegírók) és megbízóik (kreatív ügynökségek, reklámirodák) egymásra találását segítő kezdeményezést felfokozott várakozás előzte meg.

Nagyon örülünk annak, hogy a KreaNod megálmodói a Drupal mellett döntöttek és bízunk abban, hogy az oldal sikeressége egyben a Drupal és hazai közösségünk jó hírét is erősíti majd.

Szakmai szempontból nem volt egyszerű a feladat, sok helyen kellett olyan megvalósításokat alkalmaznunk, amik eltértek a Drupal alapértelmezett logikájától. Az elsőre meglepő ötletek megvalósítása során azonban még mélyebbre áshattunk a Drupal lelkébe, ami hosszú távon biztosan nem válik csapatunk, a KYbest kárára.

Drupal verzió: 
Kategóriák: 

Hozzászólások

Robert Petras képe

Örülök, hogy egy újabb haza online project döntött a Drupal használata mellett. A KYbest fejlesztő csapatában pedig (legalább) egy jól ismert Drupal közösségi tag van, szóval szakmai szempontból is meglehet, hogy jó kezekben van a portál.

Nekem leginkább az központi gondolattal vannak fenntartásaim egy kicsit, de lehet, hogy tévedek és az első benyomásom félrevezet.

Ha egy megbízónak marketingeszközre van szüksége, akkor fordulhat különböző ügynökségekhez, akik nagyon sokba kerülnek, megpróbálhat felkutatni egy tehetséges kreatívot, de ilyet egyrészt nehezen talál, másrészt akkor is csak egy ember ötleteire hagyatkozhat.

Ugye a fenti szövegkörnyezetből kiemelt szöveg még véletlenül sem akarja aláásni a multi ügynökségeket azt suggalva, hogy túlfizett szolgáltatásokat ajánlanak ügyfeleiknek (én ezt a piacot nem ismerem) vagy hogy a szabadúszó "kreatívok" önmagukban nem képesek értéket teremteni illetve elmélyült szakmai tanácsot adni a megbízóik részére?

A kövéren kiemelt rész egyébként egy kicsit szíven ütött, mert úgy gondolom, hogy aki a szabadúszók/egyéni vállalkozók rögös útját választotta magának annak egyúttal az élete központi részévé is vált a hivatása és talán joggal tarthatja úgy, hogy önállóan is képes értéket teremteni vagy képviselni ügyfelei számára.

A harmadik szegmensről a pályáztatásról nem is írnék sokat (itt egyaránt van jó és rossz tapasztalatom) mert nem szeretnék általánosítani.

A KreaNod ezek mellett szeretne egy negyedik alternatívaként megjelenni. Nem felejthetjük el a kreatívokat, akikből ugyan közvetlenül nem profitálunk, de ők jelentik számunkra a fő hajtóerőt, ezért alapból nekik akarunk megfelelni, ezért törekedtünk a pályázatok szervezése mellett számukra hasznos funkciók kifejlesztésére is.

Szép kezdeményezés és örülök az egész projektnek. Távol áll tőlem, hogy le akarnám húzni és remélem, hogy eléritek a céljaitokat!

Viszont örömmel venném, ha segítenétek egy kicsit jobban megismerni a KreaNod működését. Miben tér el szerintetek és mitől nyújt ez jobb szolgáltatást a webtervezők, grafikusok, szövegírok, motion designerek, stb számára mint mondjuk néhány jól ismert nemzetközi crowdsourcing vállalat?

A crowdsourcingot leginkább közösségi alkotásként lehetne a legjobban magyarra fordítani. A mi esetünkben ez azt jelenti, hogy egy megbízó részéről felmerülő igényre több kreatív szállítja a saját elképzelését, a folyamat végén pedig a győztes megkapja a pályázati díjat.

Most csak én vagyok ennyire értetlen vagy szimplán ostoba vagyok amiért a közösségi alkotás alatt én az "együtt egy cél érdekében közösen hozzáadott értékteremtést" értek. Azt hogy egy szakmai közösségben többen, de külön-külön alkotóutat járva dolgoznak egy megrendelő számára én szimplán pályáztatásnak hívom magyarul. PERIOD

Szóval az én egyszerű gondolkozásom szerint ez egy olyan project ahol a KreaNod közvetítő és szolgáltató szerepet tölt be az alkotók és a megbízók között. Gyújtópontja a pályaztatásnak, fórum az alkotóknak, stb.

Ezek nagyon jó célok és el tudom hinni, hogy működőképes lehet, pláne, ha olyan igényeket szolgál ki amik mindkét fél számára kölcsönösen előnyösek. A valóban tehetséges pályázók biztosan érvényesülni fognak.

Második kérdésem:

A pályázatokra beküldött munkák alapból rejtve maradnak a nyilvánosság elől. A kreatívok így nem tudnak egymástól ötleteket lopni, a megbízókat pedig a pályázat indításakor elfogadott ÁSZF, és a magyar törvények is akadályozzák ebben. Utóbbiaknak sincs félnivalójuk, hogy a kreatívok esetleg más szellemi tulajdonát használják fel az itteni munkájukhoz, mert egy-egy megoldás beküldésekor az ÁSZF elfogadásával ők is ratifikálják ezt.

A gyakran ismételt kérdések között találtam és újra megdöbbentett a dolog. Az úgy korrek, ahogy fent írtátok, a KreaNod ÁSZF védi az alkotókat a másik alkotó esetleges csalárd szándékától, hogy ellopja azt. Az is szimpatikus, hogy a megrendelőnek is biztonságot ad, de talán egy dologra nem ad a számomra megnyugtató választ ez a védelem.

Rövid, de idevágó anakdóta: nagyjából másfél évvel ezelőtt a Dunaújvárosi Főiskola pályázatot írt ki egy közeli település vállalkozásával karöltve. A pályázat célja a cég új honlapjának grafikai tervezése volt. A nyertes alkotást pénzösszeggel díjazták. Elég egyszerűnek tűnik a sztori, ugye? A csavar azonban a pályázat kiírási feltételei között bújt meg, tudjátok az apró betűs bekezdésekben...
Arról szólt ugyanis a dolog, hogy díjnyertes és honorált pályázat mellett a szóbanforgó vállalkozás kizárolagossági jogot tartott az összes beadott pályamunka felhasználására. Ugye, hogy mennyire gyomort forgató? Egy nyertes pályázat helyett az összes pályamunkát megszerezte a pályáztató...

Aki dolgozott valaha is egyéni vállalkozóként az pontosan tudja, hogy minden új felkérés és ajánlatkérés tulajdonképpen egy pályázat is egyben, mert az ismeretlen megrendelő nem csak őt kérdezi meg. Olyan viszont nem nagyon van, hogy fizetés nélkül kiadjon valaki egy forintosítható grafikai munkát, amin dolgozott.

Szóval hogy is van ez? Van egy pályáztató és van több beérkezett pályamunka. A díjnyertes pályázó honoráriumot kap a megrendelőtől a KreaNod-on keresztül. És mi lesz a hoppon maradt többi pályázóval és azok kárba veszett munkájával?

Egy béna hasonlattal élve: az elsőnek befutott ló a lovin megkapja az abrakot jutalmul, hogy ő győzött, de a hátramaradt lovak nem kapnak enni a lefutott táv után? Lehet szépíteni a dolgot, de én kétszer is meggondolnám, hogy olyan versenyen induljak el ahol fennáll a lehetősége annak, hogy a munkámért nem kapok semmit és azt akár felhasználhatják mások üzleti céljaik elérése érdekében, mert én lemondtam róla.

Tanulmányaim alatt számtalan pályázaton vettem részt, ami tényleg serkentően hatott és munkára ösztönzött (a díjakból bezsebelt anyagiak egy csóró diáknak), de amióta a magyar gazdaságban próbálok meg érvényesülni a sok kontár vagy éppen ellenkezőleg, tehetséges vállalkozók mellett, kétszer is meggondolom, hogy min dolgozzak azért, hogy a számlákat befizethessem és meg tudjak élni a keresetemből.

Meglehet, hogy nem én vagyok a célközönségetek vagy ki tudja, pályáztatóként lehet, hogy ki tudnék szervezni néhány munkát... és várom, hogy több tucat főiskolás beküldje az embélma terveket amiket majd az ügyfeleimnek eladhatok 10-20%-os haszonnal (?)

Egy ausztrál crowdsourcing cég a 99design hasonló profillal már közel egy évtizede szolgálja ki sikerrel a pályáztatókat. Szerintem ők azok akik tényleg nem vesztenek ezen semmit.
Ugyanakkor az egyesült államokbeli "kreatívokat" képviselő igen-igen prominens szervezet (majdhogynem szakszervezet) az AIGA (the professional association for design) nyíltan és határozottan ellene van az ilyen crowdsourcingot folytató kezdeményezések ellen mert álláspontjuk szerint ez egyrészt etikátlan (hiába dolgoztatni és pályáztatni a grafikusokat) más részben pedig rossz hatással van a piacra is, mert lenyomja az árakat (sok közép-kelet európai, indiai vagy ázsiai munkaerő).

Az utóbbi esettől felteszem nem kell nagyon tartani (bár ki tudja ezt is megmondani), viszont jó látni, hogy több oldala van a dolognak és sokakat megosztja, hogy mit gondolnak a crowdsourcingról.

Személy szerint én nem nagyon tudnám elképzelni itt a Drupal.hu állásajánlat rovatában, hogy nagy sikere lenne egy olyan képzeletbeli projekt kiírásnak ahol mondjuk azt várnák el a pályázó Drupal fejlesztőktől, hogy küldjék be az Übercart vagy Drupal Commerce egyedi modul "megoldását" aztán majd a nyertest jutalmazzák valamivel.

Szerintetek hányan ragadnának billentyűzetet a programozók közül? Felteszem, hogy a Drupal programozók rögtön képben lennének.

Hiába tetszik a kreanod.hu weblap grafikai megoldása, hiába örülök annak, hogy Drupal motor fut alatta, valahogy mégis keserű a szőlő számomra... én el se tudnám képzelni, hogy amíg a pályázat díjazásával köszönetemet fejezzem ki EGY nyertesnek, ugyanakkor hiába dolgoztassak több tucat embert. Valahogy nem vinne rá a lélek kihasználni a "kreatívokat" mert tisztelem a munkájukat és fáradozásaikat egyszerre.

Ui.: Mióta nem dolgozok reklámügynökségnél, egy kicsit megkopott a corporate/marketing szókincsem, de ha jól emlékszem mi a cégnél "kreatívnak" a kreatív marketing anyagokat hívtuk rövidítve és nem az alkotókat. Ez megváltozott volna azóta vagy kreanod.hu-nál ez olyan, mint a "kocka" a fejlesztőkre vonatkozva csak pozitív értelemben?

Miért nem lehet egyszerűen alkotóknak hívni őket? Kreatív? Ettől legalább annyira borsódzik a hátam, mint a félreértelmezett és rosszul fordított "smink" kifejezéstől a theme esetében a magyar Drupalban (ne vegyétek a szívetekre fordítók, de jót röhögnek a családban, mikor azt mondom, hogy sminket készítek az ügyfeleimnek... hi-hi-hi most már én is csak nevetek ezen persze, hiszen a fejlesztők icurka-picurka bit-kockákat vagy éppenséggel hatalmas byte-tömböket faragnak ;-)

Nem akartam a KreaNod-ot létrehozókat megbántani, tisztelem a munkájukat és látom, hogy sok energiát öltek bele az oldalba. Szimplán csak a véleményemet fejtettem ki itt a fórumon, hiszen ez arra hivatott hely, ahol megbeszélhetjük ezeket (lett légyen az Drupal hír vagy segítségkérő kérdés), ugye?

Petrás Róbert ♥︎ Mobilalkalmazás-fejlesztés | Drupal.org | Github

mattil képe

Én egy felhasználói észrevételt szeretnék tenni.
A FAQ-ban ha szeretném végigolvasni a kreativoknak szánt részt, akkor ugye rámegyek az adott linkre, kattintok és be is jön az oldal. Ez rendben is van, viszont a "Vissza a kérdésekhez" link, már a FAQ főoldalára az általános kategóriára visz. Ez egy kicsit idegesítő főleg most amikor először szeretnék ugye mindent megtudni az oldalról.
Jó lenne ezt úgy megoldani, hogy a link ugyanoda térjen vissza ahonnan odajutottam.

nevergone képe

Ezzel az a probléma, hogy nem ez a téma a felmerült hibák jelentésének a helye. Szerintem az oldalon keresztül vedd fel a kapcsolatot a készítőkkel és üzemeltetőkkel, mert ezt itt nem biztos, hogy olvassák.

Robert Petras képe

Szerettem volna még jobba megismerni a KreaNod felépített rendszerét, ezért az éjszakai órákban sikerült elolvasnom a közzétett ÁSZF-t.

Le a kalappal a fejlesztő csapat munkája előtt, mert habár nem vagyok regisztrált tag már a dokumentumból is egyértelműen kiderül, hogy ez egy nagyon komplex rendszer. Talán az általam eddig ismert legösszetettebb Drupal megoldás amivel találkoztam. Csak gratulálni tudok, hogy ezt összehoztátok, mert ez tényleg tovább öregbítheti a Drupal jó hírnevét. Hétvégén mindenképpen szentelek majd egy kis időt és beregisztrálok csak azért, hogy láthassam belülről is működni.

Megkérdezhetem Kohán Pétertől, hogy ez színtiszta PHP és MySQL alapokon fut vagy van a színfalak mögött egy Ruby on Rails alkalmazás is? Publikus még ennyit elárulni a fejlesztésről? Tényleg kíváncsi vagyok, hogy sikerült-e ezt PHP-val megvalósítani.

Visszatérve az előző hosszú bejegyzésemre, volt olyan kérdés amire választ kaptam. A vesztes pályázók anyagairól amik szerzői jogvédelem alatt állnak az eredményhirdetés után. Ez megnyugtató lehet a parázók számára.

A portálon lévő blogbejegyzések is sokat segítenek teljessé tenni a képet az egész szisztémáról, pl. "Kreatív aggályok", "Így bánj a megbízókkal, avagy útmutató Kreatívoknak", stb.

Ugyanakkor egyre másra jönnek elő a nyílt szemmel a szakmában lévő kollégák számára a már jól ismert versenyeztetős rendszerek "szolgáltatásai" vagy szabályai.

Óvd az átlagpontodat!
...Bár a KreaNod nem akar határt szabni a kreativitásodnak, próbáld meg a legőrültebb ötleteidből a hasznosakat kiválogatni, és csak azokat beküldeni. Ellenkező esetben az átlagpontjaid láthatják kárát, mert a megbízók nem lesznek kíváncsiak az öncélú művészkedésre. Jó taktika lehet, ha az elszálltabb ötleteidet mindig egy normális mellett küldd be, így ha nagyon nem tetszene a megbízónak, akkor következmények nélkül törölheted az extrém változatot, és valószínűleg nem húzza le az átlagodat sem az erre kapott értékelés.

Oh, szóval itt pontozás alapján értékelnek. Ehhez jön még, hogy vakon versenyzik minden egyes pályázó, mert nem ismeri a pályatársak felhozatalát. Milyen visszaigazolásra számíhat így valaki? Mennek a konzultációs körök elszeparáltan egymástól a pályamű privát fórumán a pályázók és pályáztató között. Közvetlen kontakt felvétele tilos, telefonszám kiadása tilos, online videóbeszélgetés vagy ne adj uram a személyes találkozás tilos, hiszen a pályázó nem fedheti fel valódi kilétét egészen a pályázat eredményhirdetéséig.

El lehet felejteni a hangzatos szavakat szerintem, hogy ez egy barátságos közösségi alkotó fórum. Ez egy verseny pódium, amiben a játékosok vakon játszanak. Ha valaki megkérdezi, hogy milyen érvényesülési lehetőségei vannak egy alkotónak a hagyományos munkavállaláson kívül akkor ez a crowdsourcing dolog talán a legrosszabbak közül való. Ennél rosszabb már csak azok az online rendszerek ahol habár teljesen nyílt a pályázat, alkudozni (bidding www.designquote.net vagy http://www.crowdspring.com/) lehet annak kiírójával. Az igazán bevállalós fiatal grafikusoknak ezt ajánlom megmérettetésre, mert ahogy a KreaNod is írja, ez igazán hasznos a szakmai fejlődésre és gazdagítja a portfóliót! Itt az ázsiai és indiai kollégák feladják rendelesn a leckét mindenkinek, mert miközben egyre magasabbra teszik a mércét ugyanakkor árban jól aláásnak másoknak.

Mégis milyen alternatív megoldások vannak még ezen kívül? Nekem személy szerint sokkal jobban bejön a Behence és a Dribbble által kitalált lehetőség, ahol az alkotók megmutatják a munkájukat (ez lehet valós vagy csak koncepcionális egyszerre), nyílt beszélgetést folytathatnak a pályatársakkal és a megrendelők számára lehetőséget biztosít hogy valakit a tehetsége és stílusa alapján kérjen fel munkára ahelyett, hogy másokat kihasználva dolgoztatna a semmiért.

Szívből remélem, hogy azokhoz a magyarországi pályatársakhoz is el fog jutni egyszer az az üzenet, amelyet a világ élvonalába tartozó alkotótársak igyekeznek közvetíteni a világhálón. Kikre is gondolok?

  • Mike Monteiro könyve (Design Is a Job) vagy a hírhedté vált Creative Morings sorozat alatt tartott "F*ck You. Pay Me" előadása, ahol a természetesen nem a megrendelőket akarja becsmérelni, hanem a grafikusokat ráébreszteni arra manifesztójával, hogy ez egy tiszteletet érdemlő szakma és nincs helye a bohóckodásnak. Nézzétek meg!
  • Jeffrey Zeldman a web standardok úttörője
  • Andy Clarke az angol úr, aki nem hajlandó emailben design terveket küldeni az ügyfeleinek mert meg van győződve arról, hogy a személyes kommunikáció a leghatékonyabb eszköz a közös munkára ahol mindkét fél partnerként viselkedik. Olyan embernek aki pedig nem ül le a megbeszélések alatt az asztalhoz nem enged beleszólást a munkafolyamatba.
  • Egy újabb könyv ami mögött olyan elementális filozófia húzodik meg végtelenül egyszerű és hétköznapi szavakba öntve, hogy irdatlan sok ember/vállalkozás alapvetű müködését és hozzáállását változtatta meg a kiadása óta: REWORK. A sikeres vállalkozást folytató 37signals vezetői akik egyúttal könyv szerzőpárosa is (Jason-Fried és David Heinemeier Hansson) szerint nem a bukásainkból tanulunk a legtöbbet, hanem a sikereinkből.
  • Seth Godin (van aki még nem ismeri?)

Az én okoskodásom semmi a fenti pályatársak intelligenciájához, érettségéhez, tapasztalatához és bölcsességéhez képest.

Most úgy tűnik, hogy háborút indítok a KreaNod szép kezdeményezése ellen, pedig nem így van. Nemcsak az eddigi munkájukat tisztelem, hanem őket is!
Srácok és lányok! Fejlesszetek egy magyar Dribbble vagy Behence portált és teljes mellszélességgel veletek vagyok! Teljesen jól látjátok, hogy Magyarországon nagyon nagy szükség van egy olyan helyre ahol a tehetséges alkotók és a potenciális megrendelők egymásra találhatnak. Ez lehet jobban, etikusabban és más üzleti modell keretében is létrehozni és fenntartani.

Szívesen olvasnám mások véleményét is a Drupalos KreaNod kapcsán.

Petrás Róbert ♥︎ Mobilalkalmazás-fejlesztés | Drupal.org | Github

dj képe

Én legalábbis nem értem, hogy miért kellene a drupal.hu-n bírálni egy megbízót. A hírérték abban van, hogy drupal rendszeren lett megvalósítva. A kivitelező cég gondolom mindenben követte a megbízó elvárásait, így alakult ki az oldal.

Minden a crowdsourcingra vonatkozó igényes gondolatodat megoszthatod az elkészült oldalon azoknak címezve akik esetleg a koncepción változtathatnak, ha akarnak.

Üdv!
Dudás József

Robert Petras képe

Egy hírről nem lehet beszélgetést vagy értelmes vitát folytatni? Nem idevalóak a gondolataim? Hát nem kapcsolatos egy megvalósult Drupal projekthez? Rossz helyen járok? Úgy gondolod, hogy panaszkodni akarok? Nem fogalmaztam elég világosan, hogy mennyire teszik a Drupal fejlesztő csapat munkája? Csak a kódról lehet fórumbeszélgetést folytatni, de mögötte húzódó lényegi kérdésekről nem? Jó helyen vagyok? Ha itt megjelenik egy hír és szeretnék hozzáfűzni valamit akkor menjek el máshova? Jól értettelek? Offtopik, hogy született egy nagyszerű Drupal munka, de nekem kétségeim vannak vele kapcsolatban és ide leírom? Elhiszed, hogy volt olyan időszak az életemben, amikor jó gondolatnak találtam a hasonló versenyeken való részvételt? Tényleg nem érted, hogy miért veszem a fáradságot és irogatok ide be? Nem a Drupal felhasználók számára szól a hír? Nem nekik szeretném én is leírni a gondolataimat mindenféle rosszindulatú szándék nélkül? Azt tanácsolod, hogy menjek el máshova? Nem azért van a hír oldalakon hozzászólási lehetőség, hogy azt használjuk? A hír megosztója talán rossz néven veszi, ha valaki megpróbál kérdéseket feltenni és arra válaszokat kapni? Úgy gondolod, hogy ezt csak a megbízóval lehet megbeszélni, ott és ahol ő akarja? Hülyének tartasz amiért én hiszek abban, hogy ilyen beszélgetésekbe bárhol és bármikor érdemes belevágni?

Petrás Róbert ♥︎ Mobilalkalmazás-fejlesztés | Drupal.org | Github

nevergone képe

Szerintem dj-nek igaza van abban, hogy ez a hír az oldal megvalósulásához kapcsolódó technikai dolgokról szól. Nem arról, hogy mit kért a megrendelő, miért pont azt és miket kérhetett volna helyette. Ezek ugyanis olyan információk, amelyek nekünk nincsenek birtokunkban teljesen érthető módon, azt pedig nem várhatod el, hogy minden felmerülő részletre választ kapj itt.

Érdekesek az észrevételeid, de szerintem sem ide valók, hanem leginkább egy esti sörözés mellé, ahol a felmerült nem technikai jellegű kérdéseket meg lehet vitatni.

Köszönöm a megértésed! :)

Robert Petras képe

Mindkettőtök álláspontját el fogom fogadni. Sajnálom azonban, hogy ilyen kötöttségek vannak a Drupal.hu közösség fórum oldalán (Code of Conduct). Levontam magamra nézve a következtetést.

"Come for the software, stay for the community." - Mit jelent ez a számunkra?

Sörözés? Köszi, de majd máskor. Kicsit borús lett a kedvem a reakciókat látva.

Petrás Róbert ♥︎ Mobilalkalmazás-fejlesztés | Drupal.org | Github

nevergone képe

Közben beszélgettem a projektvezetővel, és bár kissé furának tartja, hogy elkanyarodott a téma a technikai részétől, de nincs vele komolyabb baja. Szóval hajrá, csak ügyesen, hogy a téma ne forduljon trollkodásba, én is ezt megelőzendő írtam a hozzászólásomat.

Kötöttségek pedig ilyenformán javarészt elvi dolog, amiről írtál eddig, a véleményem szerint határeset.

Sk8erPeter képe

Ha ez számít valamennyit, nekem személy szerint tetszik, hogy nem csak egy-két pongyola mondatot odavetve írsz a magas lóról, hanem szereted kifejteni precízen és hosszabban is a véleményedet, mert ez visz valami színt a drupal.hu-ba. Nem Te vagy az egyetlen, akinek a szarvát és lelkesedését kicsit letörték egy oltással. :D
Ettől függetlenül őszintén szólva az első hozzászólásod hosszán egy kissé meglepődtem. :D
De ne menjen el a kedved a fórumra írástól, én amondó vagyok. :)

Balu Ertl képe

Még nem értem az oldal legaljára, de a 2 hosszabb írásodat már végigolvastam.

Köszi, hogy leírtad a gondolataidat, sok ponton osztom a véleményed. Szerintem nem is a felület a lényeg (akár leközölheted őket a saját blogodon is, a D.hu-ra, mint első publikálási helyre való hivatkozással), hanem a mondanivaló.

Robert Petras képe

Beszélgetést szerettem volna kezdeményezni a hír kapcsán és a világért sem akartam öncélú lenni a hosszú bejegyzésekkel. Hellyel-közzel sikerült is... van akit érdekel ez a téma, van aki inkább arról ír, hogy miért itt és ilyen formában osztom meg a gondolataimat (na ettől kámpicsorodott el a szám), de olyan is akad aki indirekt módon sörözni hív ;-)

Sört fogyasztani haverokkal szeretek sportverseny nézés közben, elmélyülten beszélgetni értelmes dolgokról pedig leginkább egy hangulatos kis kávéházban... Persze mindez lényegtelen, mert lehet akár egy buszmegállóban is vagy a Moholy Nagy László Művészeti Egyetem egyik kiállításán tárlatnézés közben.

Nekem a fejlesztő céggel és a megbízóval nincs semmi problémám és nem vagyok érdekviszonyban vagy közeli kapcsolatban velük, sőt inkább örülök annak, hogy a fejlesztést Drupal használatával érték el. Mivel a hírbejegyzés itt született hát veletek akartam erről itt beszélni vagy vitázni, de semmi esetre sem vitatkozni. Akit persze egyáltalán ez érdekelt. Senkit nem akartam meggyőzni az "igazamról" vagy keresztes lovagot játszani az alkotók érdekeit védve.

Mindezt úgy, ha lehetséges, hogy mások több hónapos (éves?) munkáját tiszteletben tartva. Egyszerre érdekelt a technikai megvalósítás és a mögötte húzódó cél is. Tudom, hogy elbillent a bejegyzésem központi témája a másik oldal felé, de hát pont ezt szántam a beszélgetés gyújtópontjának + nem tagadhatom meg a gyökereimet.

Trollkodni és inzultánai másokat (flame) itt vagy máshol? Világért sem akartam, nem is értem, hogy valaki szerint ez hogyan lehet határeset.

Köszönöm a hozzászólásodat és türelmedet, hogy elolvastad a bejegyzéseket. Blogot nem vezetek, most inkább a munkára és arra szeretnék összpontosítani, hogy miként tudok valamit visszaadni a Drupal közösség számára. Még nincs kiforrott elképzelésem ezzel kapcsolatban, de úgy néz ki, hogy a fórumbejegyzések helyett inkább egy másik lehetőség után nézek (talán önzetlen oktatás videofelvételeken keresztül?) ki tudja még.

Petrás Róbert ♥︎ Mobilalkalmazás-fejlesztés | Drupal.org | Github

duc-sai képe

Az elvi és a technikai kérdések időnként összekuszálódnak itt a drupal.hu-n, nyilván nehéz szétválasztani a kettőt. A konkrét linkek nélkül: volt szó a fórumban technikailag lehetséges, de elvi szinten mára elavult megoldásokról; weboldal-háttérzene technikai megoldásának kérdése elvi irányba szélesedett ki...vagy menük elhelyezésének kérdése logikai irányból közelítve stb. Az elvi kérdések megvitatása is izgalmas (időnként még a technikai részleteknél is érdekesebb, hiszen szubjektív szempontok is keverednek)...az már más kérdés, hogy hol lesz az a pont, ahol offtopiccá nyilváníttatik.
(Mi lenne, ha egy-egy témához, amennyiben nem technikai az észrevétel, hozzá lehetne kapcsolni egy másik, elvi kérdéseket megvitató, al-fórumtémát? Mert valóban hol máshol kellene ezekről értekezni, ha az adott technikai kérdéshez kapcsolódnak?)

aboros képe

már úgy értem, elfér, nem gondolom, hogy kapcsolni kéne egy "elvi kérdések" szálat az ilyesmihez. teljesen normális beszélgetés alakult ki, reméljük így is marad :) igaz hogy az ilyesmi gyakrabban megy el sértődősbe, de még így is elég ritka. és egyetértek, hogy a szubjektív vitatkozásból is születnek értékes gondolatok, sőt. egy könyvlapra mondjuk ki lehetne gyűjteni ezeket a legendás elvi kérdéses topikokat, hogy emlegetted őket, könnybe lábadt a szemem :)

de mit offolok itt?! >:
:)

-
clear: both;

dj képe

engem különösebben nem zavar, hogy itt írod le azt ami nem idevaló, csak szóltam, hogy a kétségeidet ott tudják orvosolni.

Offtopik, hogy született egy nagyszerű Drupal munka, de nekem kétségeim vannak vele kapcsolatban és ide leírom?

Végigolvastalak, de a munkával kapcsolatos kétségeidet nem találtam, hanem a megvalósult projekttel szembeni elvi kifogásaidat. Úgyhogy ha bármi olyan észrevételed van ami valóban a munkával kapcsolatos, azt szívesen fogjuk mi is és a fejlesztők is venni. Erre jó példa ez a bejegyzés ami valóban olyan dologra hívja fel a figyelmet ami az oldal működésével kapcsolatos.

Még egyszer, hátha félreértettél. Igényesnek tartom a hozzászólásaidat, csak nem itt tudnak segíteni ezeken a dolgokon. Gondoltam, hogy azért írod, mert fontosnak tartod, ezért javasoltam amit javasoltam.

Üdv!
Dudás József

szt képe

Sokan vannak, akiknek nincs sok lehetőségük "élesben" kipróbálni magukat. Mondjuk mert nincs semmi referencianyaguk. Csak úgy barkácsolni pl. egy logót az elég unalmas.
Ebben a kezdeményezésben az a jó, hogy rászánsz egy kis időt, és egy valódi megbízó igazi megbízását végezheted el.
Lehet, hogy még pénz is lesz belőle, de szerintem itt a lényeg, hogy kezdőként belecsöppenhess a valóságba.
(Amúgy a d.hu fórumon se kap senki pénzt ugyebár, amikor válaszol. De válaszadás közben lehet, hogy kipróbál egy olyan modult pl. amit még sosem nézett meg "csak úgy poénból", viszont a kérdező kedvéért felteszi a modult és örül, mert ő is tanult valamit, és közben jófej is volt valakivel... :)

Illyés Edith képe

Ezt a "nincs portfólióm" panaszt sose értettem. Hát csinálj pár honlapot. :) Kedvenc színésznek rajongói oldal. Anyukám macskája. Szent László király élete és működése. Régi magyar almafajták. Bármiről lehet honlapot készíteni, és abból is sokat lehet tanulni, ahogyan az ember összeszedi és rendszerezi az anyagot.

Másik jó lehetőség a nonprofit szektor, ott ráadásul valódi megrendelőkkel lehet tapasztalatokat szerezni.

Visszatérve a kiinduló témára: a KYbest előtt le a kalappal, nagyon szép munka.

A crowdsourcing szerintem is kannibalizálja a piacot, pontosabban a középső szegmenst. Maradnak a multiknak drágán dolgozó nagymenők, és az 5 dollár/órás, kétségbeesett emberek. Az a megrendelő, aki a kettő közé esik, előbb-utóbb nem fog szakembert találni. (Próbálj meg egy jó szabót/varrónőt találni, vagy olyan cipészt, aki még tud cipőt készíteni. Haute couture, kínai tömegtermék – ez a választék.)

kenya képe

Köszönjük szépen az elismerő szavakat! Színtiszta PHP és MySQL, egy kevés javascript-tel fűszerezve.

Robert Petras képe

Köszönöm a választ és még egyszer gratulálok a munkához!

Petrás Róbert ♥︎ Mobilalkalmazás-fejlesztés | Drupal.org | Github

atomjani képe

A kreanod linkjét érdemes a cikkben javítani. Most https://kreanod.hu/ van belinkelve, így kér egy tanusítvány és bejön az "Its work..." szöveg. Csak sima http-vel működik jól a weboldal: http://kreanod.hu/ .

Boobaa képe

Köszi, javítva.